Pateikiant rinkai keleivinius automobilius ir lengvąsias komercines transporto priemones atliekami bandymai, skirti patikrinti transporto priemonių atitiktį teisės aktų reikalavimams. Bandymai, kuriais įvertinamos degalų sąnaudos, CO2 ir teršalų emisija, atliekami laboratorijose, daugiausia tai specialūs važiavimo ciklai. Tokie bandymai gali būti atkuriami, o rezultatai – palyginami. Tai svarbu, nes tik laboratoriniai bandymai, atliekami laikantis standartizuotų kartotinių procedūrų, leidžia vartotojams palyginti skirtingus automobilių modelius.
2017 metų rugsėjo 1 dieną įsigaliojo naujoji pasaulinė darnioji mažos galios transporto priemonių bandymų procedūra (WLTP), kuri laipsniškai pakeis naująjį Europos važiavimo ciklo (NEDS) protokolą.Tai Europos važiavimo ciklas, iki šiol taikytas keleivinių automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių degalų sąnaudoms ir teršalų emisijai įvertinti. Pirmasis Europos važiavimo ciklas įsigaliojo 1970 metais, jis atitiko važiavimą mieste. 1992 metais buvo įtrauktas papildomas važiavimo užmiestyje etapas ir nuo 1997 metų taikytas degalų sąnaudoms ir CO2 emisijai įvertinti. Tačiau šio važiavimo ciklo struktūra nebeatitinka dabartinių važiavimo stilių ir atstumų, nuvažiuojamų įvairių tipų keliais. Vidutinis NEDC greitis yra tik 34 km/h, greitėjimas nedidelis, o maksimalus greitis – tik 120 km/h.
NEDC | WLTP | |
Ciklo trukmė | 20 minučių | 30 minučių |
Atstumas |
11 km |
23.25 km |
Maksimalus greitis |
120 km/h |
131.3 km/h |
Vidutinis greitis |
34 km/h |
46.5 km/h |
Važiavimo etapai | 2 etapai | 4 dinamiškesni etapai |
Papildomos įrangos įtaka | Neatsižvelgiama | Atsižvelgiama į papildomas ypatybes (jos atskiruose automobiliuose gali skirtis) |
Pavarų perjungimas | Fiksuoti pavarų perjungimo momentai | Kiekvienai transporto priemonei skirtingi pavarų perjungimo momentai |
Sustojimo trukmė |
24% |
12,5% |
WLTP procedūra laipsniškai pakeis NEDC procedūrą. I klasės keleivinių automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių naujiems patvirtinto tipo modeliams WLTP procedūra taikoma nuo 2017 metų rugsėjo 1 dienos, o visiems registruojamiems tipams – nuo 2018 metų rugsėjo 1 dienos, ji privaloma visose ES valstybėse narėse. II ir III klasių lengvųjų komercinių transporto priemonių naujiems patvirtinto tipo modeliams WLTP procedūra taikoma nuo 2018 metų rugsėjo 1 dienos, o visiems registruojamiems tipams – nuo 2019 metų rugsėjo 1 dienos.
Iki 2020 metų pabaigos WLTP bandymais nustatytos degalų sąnaudų ir CO2 emisijos vertės bus įtraukiamos į transporto priemonės dokumentus. Iš tikrųjų, NEDC vertės bus naudojamos vidutinei automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių teršalų emisijai įvertinti ES per visus 2020 metus. Be to, fiskaliniais tikslais kai kuriose šalyse ir toliau gali būti naudojami NEDC duomenys. Nuo 2021 metų visoms transporto priemonėms bus naudojami tik WLTP degalų sąnaudų ir CO2 emisijos duomenys. Šis etapas neturės įtakos naudotoms transporto priemonėms, joms toliau bus taikomos atestuotos NEDC vertės.RDE bandymu patvirtinama, kad transporto priemonė išlaiko mažą teršalų emisiją net realiomis važiavimo keliais sąlygomis. RDE bandymas neatstoja WLTP laboratorinių bandymų, bet juos papildo. Atliekant RDE bandymus transporto priemone važiuojama keliais įvairiomis didelio diapazono sąlygomis. Važiavimo sąlygos apima skirtingą aukštį virš jūros lygio ir oro temperatūrą, papildomą naudingąjį krovinį, važiavimą į įkalnę ir nuokalnę, miesto kelius (mažu greičiu), užmiesčio kelius (vidutiniu greičiu), greitkelius (dideliu greičiu).
Siekiant įvertinti teršalų emisiją transporto priemonei važiuojant keliais, bandomojoje transporto priemonėje sumontuojamos nešiojamosios matavimo sistemos (PEMS), kurios užtikrina pagrindinių transporto priemonės išmetamų teršalų kontrolę realiuoju laiku. PEMS yra sudėtingi prietaisai, kuriuose sumontuoti modernūs dujų analizatoriai, išmetamųjų dujų masės srauto matuokliai, klimato stotelė, palydovinė geografinės padėties nustatymo ir tinklinio ryšio įranga. Surinkti duomenys analizuojami siekiant patikrinti, ar išlaikytos ribinės RDE kelionės sąlygos ir ar teršalų emisija neviršija teisės aktų nustatytų ribų. Neleidžiamos viršyti ribos nustatomos laboratoriniais bandymais (WLTP), nustatytąsias vertes padauginant iš atitikties koeficientų. Atitikties koeficientais atsižvelgiama į ribines prietaisų, kuriais verčių neįmanoma išmatuoti tokiu pačiu tikslumu, kaip naudojamais atliekant laboratorinius bandymus, paklaidas. I klasės naujai patvirtintų tipų keleiviniams automobiliams ir lengvosioms komercinėms transporto priemonėms RDE bandymai taikomi nuo 2017 metų rugsėjo 1 dienos, o visiems naujai registruojamiems automobiliams – nuo 2019 metų rugsėjo 1 dienos dėl azoto oksidų (NOx) patvirtinimo, taikant 2,1 atitikties koeficientą. Tvirtinant kietųjų dalelių kiekį (PN) taikomas 1,5 atitikties koeficientas; jis visiems naujai registruojamiems automobiliams taikomas nuo 2018 metų rugsėjo 1 dienos. II ir III klasių lengviesiems komerciniams automobiliams RDE bandymai bus taikomi vienais metais vėliau.